Onsdagsfonden PPM

Min bloggkollega Samuelssons Rapport har sedan en tid en PPM-fond som han delger intresserade. Jag tycker det är ett lovvärt initiativ, som också verkar framgångsrikt. PPM-systemet har en väldigt stor akilleshäl i det faktum att man bara kan välja aktiefonder (alternativt diverse ränte- och blandfonder). Det gör att man utsätter sitt kapital för stor risk i tider av börsnedgång, samtidigt som man göder fondförvaltare världen över med förvaltningsintäkter. Alla innovationer för att minska risken och kapitaldräneringen förtjänar att testas, och därför har jag bestämt mig för att starta upp Onsdagsfonden PPM.

Här kommer jag att redovisa mitt eget PPM-sparande efter en placeringsstrategi som kommer att likna Onsdagsfonden Avanza. Det blir förstås inget månadssparande, utan kontot fylls på med PPM-insättningarna. Oanvänt kapital parkeras i Simplicity Likviditet.

Fonden startar nästa onsdag (vad annars!). Syftet är absolut inte att bedriva någon tävling med Samuelssons Rapport eller andra, utan att visa på ytterligare alternativ. Den som vill kommer enkelt att kunna följa fondens strategi.

Kommentera

