Priset ljuger aldrig

En av de stora fördelarna med en trendföljande placeringsstrategi är att man kan bortse från allt informationsbrus och endast fokusera på prisutvecklingen. Jag är väldigt intresserad av finans och ekonomi, och läser gärna artiklar samt försöker hänga med i nyhetsflödet. För placeringarna är det dock helt ointressant, där är det endast prisutvecklingen som styr. Därför kan jag till exempel handla i olja, för att nu ta en marknad som väcker starka känslor hos många, utan att fundera på om jag tror på peak-oil eller inte.

Om oljan tar snart tar slut, blir extremt dyr att utvinna framöver, kommer att vara billig eller dyr om 5 år, kan jag bortse ifrån när jag avgör om jag ska ta en position. Istället studerar jag grafen över prisutvecklingen, både i veckodiagram som nedan och dagsdiagram. Ser jag en tydlig trend går jag in, annars står jag utanför. Som synes hade det funnits flera fina trendrörelser att vara med om sedan 1997, men också perioder då priset varit utan tydlig trend enligt mitt sätt att mäta. Till exempel har jag helt stått utanför höstens prisfall.  

Crude oil veckodiagram

Crude oil veckodiagram

 

Om priset reflekterar något tänkt ”rätt” värde eller är uppblåst av så kallad spekulation spelar ingen roll. Man kan ha vilken åsikt som helst om priset, men det är marknaden som bestämmer vart det ligger i varje givet ögonblick. Det finns de som anser sig kunna bedöma när marknaden prissätter fel och satsar tungt på sin analys. Problemet är då att hitta den tidpunkt innan marknaden börjar dela ens åsikt; tar det för lång tid halkar man snabbt efter i utvecklingen. Och i värsta fall har man gjort en felaktig analys som grävt ett djupt hål i portföljen.

Det är hur priset rör sig som avgör om jag tar position, och det är det minst viktiga beslutet i placeringsstrategin. Betydligt viktigare är hur mycket som ska satsas, hur stor risk som tolereras, och när man stoppar förluster respektive tar hem vinster.

För råvaror som olja tillkommer förstås effekten av prissättning i utländsk valuta, oftast dollar. Men tack vare att jag använder CFD blir den ganska begränsad, och den tid jag håller position är också vanligtvis kort, från ett par veckor till ett par månader.

Jag säger inte att mitt angrepssätt är det enda rätta, eller att trendföljning är den sanna vägen till framgång. Det viktigaste är att hitta ett sätt att placera som utgår från dig själv. Men den som varje dag hamnar i situationen att ”önska” kurser upp eller ned, eller förbannar marknadens prissättning och skyller på spekulanter och blankare, har nog en del att hämta här.

6 thoughts on “Priset ljuger aldrig

  1. Kan inte annat än hålla med.

    Tror exempelvis att Aktiestinsen hade kunnat gjort lite mindre förlust än dom 74% (100 miljoner SEK) han har tappat.

    Dvs, om han hade använt lite grundläggande teknisk analys för dom långa trenderna.

    Läs artikeln här http://www.dagensps.se/artiklar/2008/10/29/45767703/index.xml

    Snacka om att ”sitta still i båten” när det stormar.

    Enligt artikeln säger han sig inte vara speciellt ledsen för det. Tillåt mig tvivla…

  2. Kan inte annat än hålla med.

    Tror exempelvis att Aktiestinsen hade kunnat gjort lite mindre förlust än dom 74% (100 miljoner SEK) han har tappat.

    Dvs, om han hade använt lite grundläggande teknisk analys för dom långa trenderna.

    Läs artikeln här http://www.dagensps.se/artiklar/2008/10/29/45767703/index.xml

    Snacka om att ”sitta still i båten” när det stormar.

    Enligt artikeln säger han sig inte vara speciellt ledsen för det. Tillåt mig tvivla…

  3. Skulle inte du kunna skriva ett längre inlägg om hur du använder CFD. Jag funderar på att skaffa en depå på tex cmcmarkets. 24/7 handel tilltalar mig som inte kan sitta framför skärmen 09.00-17.30. Vilka är fördelar och nackdelar? Vilken aktör anlitar du? Hur är det med deklarationen, blir det inte otroligt krångligt om man vill handla med flera olika instrument? Har du prövat att handla med alla typer av instrument valuta, råvaror, aktier, index?

  4. profitrazor: Ja, att ligga kvar och se kapitalet minska med 74% gör att det krävs en uppgång med 284% för att nå break-even. Om Stinsen får uppleva sin 100-årsdag så krävs det en genomsnittlig årlig börsuppgång på 18% för att han ska få tillbaka värdet på 8 år.

    John: Visst ska jag kunna skriva om detta, återkommer! Själv använder jag CMC Markets och har handlat med index, räntor och råvaror.

  5. Du plockar mynt framför ångvältar, som Taleb skulle sagt. Enligt hans idéer i the Black Swan kommer det oftare än modellerna förutsäger omvälvande händelser som avviker från tidigare mönster.

    Det gäller å andra sidan även mig. Frågan är när ångvälten kommer ifatt. Buffett har klarat sig undan hela livet, medan andra fixat 10-20 år.

    Just pga black swans är SIZING så viktigt, så du är intee på helt rätt spår där.

  6. Peter Eek: Att marknader drabbas av störniningar av och till är jag fullt medveten om. Jag ser marknaden som ett reglersystem vars P-,D-, och I-inställningar varierar över tiden. Precis som för ett fysiskt reglersystem kommer då störningar att inträffa som kan ge stora avvikelser från den tänkta utnivån. Det viktiga är inte att avgöra när de inträffar utan hur man tar hand om dem. Och då är exits, risknivåer och position sizing avgörande, oavsett vad man har för ansats. Där känns det som att jag ÄR på rätt spår! 🙂

Kommentera

