Onsdagsfonden står stark

Börsen fortsätter att svänga, och idag går OMXS30 ned rejält på morgonen. Media och bloggsfären fylls av feta rubriker och kommentarer/prognoser av mer eller mindre goda förståsigpåare. Jag har inte så mycket att komma med när det gäller bedömning av den ekonomiska utvecklingen och förutsägelser om hur marknader kommer att gå. Insatta kommentarer om detta läser jag med nöje i mina bloggkollegors kvalitetsinlägg.

Vad jag däremot förstår mig på är placeringar och strategier. Inte för att jag har de bästa idéerna, men jag har kommit så långt att jag förstår vad som är viktigt för att uppnå framgång på lång sikt. Och det är inte att vinna gissningstävlingen om hur börsen kommer att gå den närmaste månaden! 🙂

Jag är ingen skrytsam person till min natur, men lite måste jag få slå mig för bröstet när det gäller onsdagsfonderna. Det har varit en intressant resa sedan starten i juni, med dramatisk börsutveckling med extremt hög volatilitet. Med disciplin, systematik och uthållighet har jag navigerat genom turbulensen, och kan nu konstatera att utvecklingen så här långt är respektingivande. Inte för att de absoluta avkastningarna är så värst höga, utan för att fonderna visat sig så robusta och klarat av berg-och-dal-banan. I en tid när trendföljning är svårt, beroende på extrem volatilitet har det visat sig hur betydelsfullt det är med position sizing och exits. Här är nyckeln till att vara aktsam om sitt kapital.

Att jag i mitten av augusti gjorde en större ändring av mitt regelverk för position sizing har visat sig vara en fullträff. Nu har jag ännu bättre kontroll på risknivåerna och utsätter inte kapitalet för överdriven risk för värdeminskning. Den dyrköpta läxa jag fick i juli har jag tjänat in flera gånger om! Att ständigt se över sina strategier och metoder är nyttigt och nödvändigt, även om man förstås inte ska göra ändringar alltför ofta. Det gäller att ha ett robust och enkelt system där man mäter prestanda över en tid innan man utvärderar och eventuellt justerar.

Nedanstående diagram visar värdeutvecklingen för Onsdagsfonden OMX respektive Sundry. Notera den kraftiga värdeminskningen för Onsdagsfonden OMX i juli, efter en stark uppgång, och hur mycket mindre svängningar i fondvärdet det varit sedan mitten av augusti när placeringsstrategin uppdaterades. Avkastningarna i sig är inte spektakulära, det är mer visualiseringen av konsten att vara aktsam om sitt kapital som jag vill visa. Även om det förstås känns skönt att utklassa OMXS30-index är det bara den absoluta avkastningen som räknas.

Värdeutveckling Onsdagsfonden OMX

Värdeutveckling Onsdagsfonden OMX

 

Värdeutveckling Onsdagsfonden Sundry

Värdeutveckling Onsdagsfonden Sundry

Kommentera

