Hur kan man sälja en sådan dag?

Ja, frågan är berättigad när Onsdagsfonderna OMX och Sundry tar nya korta positioner i OMXS30 en dag när börsen viker nedåt med mer än 6%. Detta efter en redan brant nedgång tidigare. Det var väl uppenbart att det skulle komma en rekyl idag som jag hade kunnat utnyttja för att få bättre ingångsvärden?

Svaret är enkelt: det gäller att hålla sig till placeringsstrategin. Min ansats är att följa trenden, och det innebär att regeln blir att sälja billigt och sälja billigare, samt vice versa. Självklart kan jag göra en subjektiv bedömning av läget och instinktivt känna att när OMX-index rasat så kraftigt på kort tid så är chansen för en rekyl stor. Med andra ord vore det bättre att avvakta en rekyl för att få ett bättre ingångsvärde på en kort position.

Men erfarenheten har lärt mig att det är fruktlöst att hitta den absolut bästa tiden att ta en position och att det inte spelar särskilt stor roll i det långa loppet. Det kommer alltid att finnas positioner i en trendrörelse som inte utvecklas särskilt bra. Det viktiga är att man följer den underliggande trenden, utnyttjar de positioner som går bra och stänger de som inte gör det.

Det finns ingen naturlag som säger att en trendrörelse måste innehålla ett visst antal rekyler. En uppåtgående trend kan rusa på under rätt lång tid i stort sett utan avbrott, och kursfall kan också ske i stort sett obrutet. Detta oaktat hur överköpt eller översåld en marknad bedöms. Att prognostisera och utnyttja rekyler blir då för mig en konst utan värde. Därför har jag använt mig av tekniken av en slumpmässigt vald veckodag som entrytillfälle. Ibland blir det en lyckträff, ibland slår det fel, men på sikt är jag övertygad om att det kommer att jämna ut sig. Och det avgörande är ju som jag nämnt så många gånger tidigare inte hur väl man timar sina beslut, utan hur man utnyttjar sitt kapital (position sizing och riskhantering) och förvaltar de positioner man tar.

Kommentera

