Månadsuppföljning september 2008

Fyra månader med Onsdagsfonden. September var en tuff månad för den svenska börsen, OMXS30 backade med -11,8%. Volatiliteten sköt i höjden för varje dag och låg i slutet av månaden på historiskt höga nivåer. Perioden innehöll både dagar med enorma uppgångar, och kraftiga nedgångar. Uppgången på 9% efter att ”räddningspaketet” presenterats gjorde att befintliga korta innehav i OMXS30 avyttrades med förlust, vilket påverkade Onsdagsfonden OMX och Sundry negativt. Men den förbättrade regeln för position sizing innebar att förlusten blev betydligt mer hanterbar.

Onsdagsfonden OMX

Fondvärdet backade under september med -0,8%. Fonden ligger sedan start på -0,6%, vilket jämfört med OMXS30 (-23,5%) är en framgång. Men fondens mål är ju en absolut avkastning och det är långt kvar till målet på 20%. Fonden hade en mycket dålig dag den 19/9 när OMX-index gick upp med 9%, då backade fondvärdet med -4,7%, beroende på två positioner kort i OMXS30-index. Sådana extrema händelser får man tåla som trendföljare, men på sikt ska de inte påverka resultatet särskilt mycket. 

Under en period av fyra månader ska man normalt kunna se att man ligger rätt, så är inte fallet nu. Det jag tröstar mig med är att resultatet hade varit betydligt bättre om jag hade haft den nya position sizing metoden på plats från början. Ingen idé att gråta över spilld mjölk, men det visar förutsättningar att kunna utnyttja tydliga och mindre volatila trender än vad vi har idag.

 Onsdagsfonden Sundry

Fondvärdet har sedan starten i september backat med -2,4%. OMXS30 har under samma period backat med -13,6%, men även här är målet absolut avkastning. Fonden hade en mycket dålig dag den 19/9 när OMX-index gick upp med 9%, då backade fondvärdet med -4,4%. Anledningen till det dåliga utfallet var två samtidiga positioner: kort i OMX-index och lång i amerikansk statsobligation. Räddningspaketet innebar att dessa marknader utvecklade en stark negativ korrelation, eller enklare uttryckt, börserna rusade och räntorna steg dramatiskt (obligationsvärdet sjönk). Liknande situationer får man vara beredd att tåla och över tiden jämnar det ut sig.

Onsdagsfonden Exakt

Fonden är nystartad.

Onsdagsfonden Benchmark

Fonden backade med -9,9%, en blygsamt bättre utveckling än OMXS30-index.

Onsdagsfonden Avanza

Fonden fortsätter att ligga still då börstrenden är negativ. För perioden som helhet var det en klok strategi, precis som det varit sedan start. Det blir intressant att jämföra utvecklingen när börstrenden väl vänder, just nu utklassar fonden index! 🙂

13 thoughts on “Månadsuppföljning september 2008

  1. Jag följer med stort intresse ditt försök att skapa en tradingfond, men jag vidhåller att du har oddsen emot dig.

    Har du läst ”When Genious failed; The rise and fall of Long-term Capital Management” av Roger Lewenstein? Även en ”perfekt” tradingstrategi kan fallera…

  2. En rätt komponerad trendföljande portfölj ska gå upp mer än index när index går upp och gå ner mindre än index när index gå ner.

    Detta kan man inte begära av en enskild position och därför bör man egentligen komponera en diversifierad portfölj.

  3. Tackar mjukast för visat intresse och uppskattande ord, det stärker motivationen att driva projektet! 🙂

    Itrader, hur menar du att jag har oddsen emot mig? Anser du att marknaderna är effektiva så att inga placeringsstrategier skapar överavkastning i längden? Eller ser du någon brist i min strategi? Boken du nämner har jag inte lst, skriver upp den på listan! Jag tror inte att jag har den perfekta placeringsstrategin, men vad jag fokuserar på är att förvalta kapitalet effektivt. Vad LTCM gjorde var ju att ta väldigt mycket risk för att uppnå skyhög avkastning. det går bra så länge marknaderna går med en. Då funkar alla aggressiva entry-modeller väl. Men när marknaderna vänder mot en så får man snabbt dramatiska problem. Det är här position sizing kommer in i bilden.

    Jag har ju en erfarenhet från Onsdagsfonden OMX där jag under juni hade en alltför slapp riskhantering och som en följd av det fick se en värdeökning på 24% snabbt smälta ihop till 5%. Ändå tyckte jag att jag först hade en bra riskkontroll, men det är så lätt att bli fartblind när det gr bra, och inte se vilken verklig risk man håller på att bygga upp.

  4. Nils, jag tror det finns flera olika definitioner av ”en rätt komponerad trendföljande portfölj”. Mitt mål är att få absolut avkastning, jag jämför inte med OMXS30 även om det är ofrånkomligt att göra vissa paralleller…

    Diversifiering är en intressant strategi som jag tillämpar i Onsdagsfonden Sundry. Hur man ska utföra den optimalt i praktiken är svårare. Ett Nobel-pris gick ju till Markowitz för hans uträkning av det, men hans beräkningar bygger på ett antal antaganden, bland annat rationella/effektiva marknader. För min del har jag i Sundry valt marknader som sinsemellan logiskt sett bör ha liten korrelation med varandra över tiden. På så sätt kan jag dra nytta av trendrörelser i flera marknader, utan att dra på mig multipla risker.

    Till skillnad från en aktieportfölj eller aktiefond går jag både lång och kort, och därför kan jag utnyttja både upp- och nedgång. Jag behöver därför inte bekymra mig om vilka marknader som kommer att gå bäst eller minst dåligt, utan drar nytta av trendrörelsen. Negativt för mig är då marknader som inte trendar eller gör det med väldigt hög volatilitet.

  5. Jag tycker att du har en mycket klok ansats.

    Olika portföljer med olika inriktningar.
    Strikta placeringsregler.
    Analys av gjorda affärer.
    Åtgärder för att förhindra misstag.
    Blogg där förväntansfulla läsare kräver uppföljning.

    Jag har haft och har fortfarande olika modellportföljer (papertrading) som löper parallellt. Det är oerhört lärorikt. Många står väl inte ut med ett sådant smalt nördintresse men det samma gäller väl alla andra specialintressen också.

  6. Med oddsen emot dig så menar jag att ingen har hittills konsekvent lyckats slå index med trading. Visserligen finns det vissa tradingstrategier som under perioder har genererat mer avkastning men förr eller senare kommer det någon händelse som omkullkastar strategin och man förlorar en stor del av kapitalet.

    LCTM hade givetvis hög belåning, men samtidigt var det precis den belåningen som gjorde att de lyckades skapa bra avkastning. Utan belåningen hade avkastningen varit löjlig och vi hade knappast hört talas om dem! Alltså marknaden är oftast perfekt och även om man hittar felprissättningar så är de i allmänhet små och dessutom behöver de inte vara fel…

    En tredje sak med trading, kolla i förmögenhetstoppen. Det finns inga traders där och det kan inte vara en slump.

    Benjamin Grahams åsikt var att trading oundviklingen leder till att man förlorar (alla) sina pengar. Jag är kanske inte riktigt lika pessimistisk, men jag väntar fortfarande på att se en hållbar tradingstrategi – som ger mervärde jfrt med index.

    Kanske onsdagsfonden kan bli det? Jag följer dig veckovis med intresse.

  7. ITrader, tack för förtydligandet, och du har förvisso en del tunga argument. Om marknader är effektiva eller ej, och om det går att slå index över tiden eller inte är ständiga trätoämnen i finansvärlden. Jag tror att man många gånger sätter en övertro på trading, alltså att köpa och sälja. Istället är det avgörande att ha en bra metod för att veta hur mycket man satsar, när man tar hem vinst och när man tar en förlust. LTCM misslyckades kapitalt här.

    Trading är ingen säker väg till förmögenhet, lika lite som investeringar. Men med en vettig strategi tror jag at det finns goda chanser att få en bra avkastning över tiden. Det handlar inte om hundratals procent om året, och därav att det inte skapas särskilt många tradingmiljardärer. Det finnsmånga exempel på traders eller fondförvaltare som arbetar med trendföljning och kan visa på en lång historik av överavkastning. Den som tror på EMH kan hänvisa till att det är ett utslag av slumpen, den som misstror EMH ser dem som bevis på att det går att slå index.

    Onsdagsfonden blir ett empiriskt bevis, även om det förstås krävs många år innan det får någon vetenskaplig bärighet. 🙂 Under tiden har jag tänkt ha roligt och förhoppningsvis få njuta av framgångar!

  8. Har du riktigt mycket kapital kan/behöver du inte trada. Du blir som en elefant i en porslinsbutik. Varje affär blir kursdrivande.

    Sen är det motivationen. Stinsen med sina kanske 70 millar och andra ändå större har ju inte mycket för att trada. Hur de än gör kommer de att ha mer pengar än de någonsin kan göra av med.

    En liten spelare med kanske bara någon mille i portföljen kan röra sig fritt i porslinsbutiken utan att störa. Och motivationen är oändlig mycket större eftersom kronorna i den divisionen fortfarande räknas styckevis och inte i klumpar om tusen tusenlappar.

  9. Jag måste ändå tillägga att det givetvis är mycket roligare med aktiv trading jämfört med att köpa aktier och behålla dem på livstid. Min poäng är dock att trading ger mycket mindre avkastning över tiden…

  10. Nils, aktiefonder växer sig ofta snabbt för stora för att kunna utnyttja den ”edge” man från början hade. Se bara på den trötta Didner&Gerge-fonden som var en pigg nykomling för tio år sedan men nu harvar i bottenskiktet. Men för oss som arbetar med position sizing spelar inte kapitalet så stor roll. Har jag 100 miljoner att förvalta vill och behöver jag inte riskera att förlora mer än 0,5% av kapitalet i en position, när jag arbetar med en diversifierad portfölj. Det motsvarar 500.000 kr och skulle med min strategi till exempel innebära att jag kan köpa 43000 aktier i Volvo B, vilket inte lär driva marknaden nämnvärt.

    Oavsett om man har en stor eller liten portfölj har man alltid nytta av en placeringsstrategi, men det är klart att har man en stor förmögenhet är man ju inte lika känslig för att tappa några miljoner. En nedgång på 50% drar ned stinsens portfölj till 35 miljoner, det känns nog för honom också.

Kommentera

