Intressanta tider

Rekordartade börsuppgångar följs av historiska ras. Det är inte lätt att hänga med i svängarna, och många undrar nog över hur marknaderna kan bete sig på detta vis. Jag är inte rätt person att ge initierade förklaringsmodeller, det hittar man mycket bra versioner av på Cornucopia,  Fria Nyheter, och Samuelssons Rapport.

Men börsturbulensen och den långvariga nedgång vi sett under drygt ett års tid belyser en del av de käpphästar jag skrivit om tidigare. Till exempel vikten av att ha en placeringsstrategi och följa densamma. Och att inte svälja bankernas råd om is i magen, sprida riskerna och annat tomt snack. Det handlar om dina pengar när du investerar i aktier eller fonder. Varför ska du inte vara lika rädd om dem som du är om vilken annan investering? Och är det verkligen så att aktier och fonder alltid lönar sig på sikt? Hur kul hade det varit att ha timat uttag av fonderna nu, för att förverkliga den där livsdrömmen. Kanske hade du sparat i 5-10 år och haft en fin resa, men nu har börsnedgången eroderat värdetillväxten.

Naturligtvis ska jag försöka vara kritisk av mina egna prestationer. Som trendföljare har man fördelen att agera på uppgång såväl som nedgång, utan att blanda in känslor. Det är inte så att jag vill att börsen ska gå ned, men ser jag en negativ trend så går jag kort, utan krusiduller. Den dag trenden pekar upp går jag utan att blinka lång. I samband med den enorma uppgången för ett par veckor sedan, när det ”fantastiska” räddningspaketet presenterades träffades exitnivåer över hela linjen. Tack vare god position sizing blev resultatet en rätt mild nedgång, men det var självklart ingen rolig händelse, särskilt som börsen strax efteråt började backa igen. Min trendindikator har fortsatt att indikera nedtrend, så det har bara varit att ta nya korta positioner.

Just detta att kunna ta nya positioner trots att man ”tagit en del stryk” i en föregående rekyl kräver en disciplin och mental styrka. Därför är trendföljning inte lämplig för alla. Men den stora fördelen, i mina ögon, är att jag slipper agera på rykten, magkänslor, informationsflöden, statistik etc. Jag vet när jag tar position, hur stor den ska vara och när jag ska avyttra den. Därför kan jag i lugn och ro följa debatten om vad det är som sker. En del har väldigt mörka framtidsutsikter, medan andra ser mer optimiskt på skeendet och tror på en relativ snabb återhämtning. Den som har varit med om flera kriser under 80- och 90-talet har ju sett att svåra tider rätt snabbt förbytts till goda. Men magnituden av det vi ser idag känns lite skrämmande, med så mycket värde i en derivatmarknad, vars underliggande tillgångar inte alls hängt med. Och det är inga småpengar vi pratar om.

Under alla omständigheter känner jag sympati för alla köp-och-behåll placerare, för det har inte varit ett roligt år. Tänk vad en 25%-stoploss och vettig position sizing hade kunnat göra för att skydda ert kapital. Långsiktighet kan i värsta fall visa sig innebära väldigt lång tid i detta fall, men som vanligt vet ingen hur det kommer att gå. Att det kommer att fortsätta att flukturera är väl ungefär det enda man kan säga med säkerhet!

Kommentera

