Ekonomibloggar

Gustav som driver ekonomibloggen Sparsamt Leverne skriver i ett inlägg att det är dålig fart på ekonomibloggarna och hävdar att börsfallet är orsaken. Det har han nog helt rätt i, Aktiespararna drabbas ju till exempel också av medlemsras när börsen viker. En effekt av att den ”vanlige” placeraren lider av begäret att alltid ha rätt.

Men jag tycker nog att det finns flera bloggar som håller en bra aktivitet och mycket god kvalitet. Ingen nämnd, ingen glömd, men jag har valt att plocka ut några av mina favoritbloggar som jag följer med extra stort intresse. Inte för att jag är ute efter ryggkliande utan för att jag vill bidra till att ge dem välförtjänt uppmärksamhet. Det finns säkert bra ekonomibloggar som jag inte har med i följande lista, eller bland mina favoritbloggar. Tipsa mig gärna!

  • Fria Nyheter. Här serveras initierade och bitska analyser med nationalekonomi som bas. Skulle jag vilja utsätta en affärsidé inom finansområdet för ett rejält test skulle jag kontakta Peter Eek i första hand! 🙂
  • Life of a Stockman. Välskrivna inlägg om makroekonomi. Även om jag inte delar Christoffers syn på placeringsstrategi så finns här mycket matnyttigt att hämta.
  • Mera Kosing. Initierade och välskrivna inlägg som sätter saker och ting i perspektiv på ett för mig väldigt lyckat sätt.
  • Mr Mekong. En väldigt duktig spelteoretiker och han vet om det! 🙂  Här får du allt mellan tennis- och snookeranalyser, makroanalyser, spel- och tradingstrategier och oddstradingtips. Kryddat med mustiga historier från Mr Mekongs äventyrliga liv.
  • Samuelssons Rapport. Enormt välskrivna och initierade inlägg, grafer över parametrar och samband som du aldrig tänkt på. En riktig höjdare, jag väntar bara på att få läsa mer om Samuelssons placeringsstrategi.
  • Trading with Gekko. Kanske den blogg som tillsammans med Samuelssons rapport känns allra närmast marknaden. Hög inläggsfrekvens, god kvalitet och bitska analyser gör att man nästan känner hur marknaden rör sig.
  • Vägen ut ur ekorrhjulet. För mig en av de absolut trevligaste bloggarna. Markus är ambitiös, engagerad och delar frikostigt med sig av sina resonemang och beslut. Här får man verkligen följa den löpande utvecklingen av en placeringsstrategi och ta del av både plus och minus.
10 thoughts on “Ekonomibloggar

  1. intressant fundering det där med att börsbloggarna ligger i ide nu i börsnedgången! har inte tänkt på det men när du säger det så tror jag mig ha märkt detta.
    jag tar det som en indikation på att ganska få småaktörer blankar eller använder ETFer.

    /Hans

  2. Ja, det här med att gå kort, eller blanka, anses tydligen av de flesta som något riskabelt och obehagligt. Om man inte köper aktier på en höft kan jag inte riktigt förstå varför man skulle göra det när man säljer. Och har man bara en vettig riskkontroll så är det ju ingen ökad risk med att blanka jämfört med att köpa.

    Särskilt ETF:er är ju något som vanliga småsparare kan använda sig av för att utnyttja nedgångar, och för mer erfarna placerare finns också CFD:er.

    Utesluter man positioner i nedtrend så stänger man sig ute från marknaden under längre perioder. Dessutom utsätter man en befintlig portfölj för mer risk.

  3. Jag blankar aldrig även om jag vet att jag därmed på sätt och vis tackar nej till avkastning även i dåliga tider. Har, kanske på felaktiga grunder, fått för mig att det är riskabelt.

    Troligen hänger det ihop med mitt intryck att börsen faller mycket snabbare än den stiger.

  4. Tack för omnämnandet, jag är glad att du uppskattar mitt trevande på marknaden 🙂 Tyvärr känner jag att jag på senaste tiden haft allt för lite tid att rå om bloggen. Men det kommer nog en ljusning när livet återgår till normalt efter bröllop och äventyr 🙂

  5. Nils, en anledning till att många anser att blanka är mer riskfyllt tror jag är att man inte tillämpar riskkontroll eller position sizing. 1.000 Ericsson-aktier kan man köpa utan större analys, och hålla kvar vid dem med motiveringen att på sikt går det alltid upp. Gör man så i en kort position är man förstås rökt. Men för den som beräknar hur mycket man ska satsa och vet när man kliver av när man köpt aktier, så är blankning inte ett skvatt mer riskabelt än att köpa aktier. Att nedgångar ofta är brantare är ju något som talar för att utnyttja dem, då man kan göra bra affärer på kortare tid.

  6. Tack för referensen.

    Angående blankning: Om man i alla fall litegrann tror på effektiva marknader och random walk, och även om man tror på trend following, så är blankning likvärdigt med långpositioner. Man måste förstås inte blanka outright eller ocappat utan kan begränsa förlustrisken i en kort aktieposition med optioner. Sizing is everything. Nästan.

  7. Tack för omnämnandet. Jag bockar och bugar för de fina orden.

    Du har själv en blogg som är både intressant och välskriven och som jag alltid ser fram emot att läsa.

  8. Jag satsar iaf för fullt nu. Gick in med mitt kapital i fredags och tyckte det var värt en blogg.

    200.000 kr ska bli en miljon. Följ utvecklingen på aktieblogg.wordpress.com

Kommentera

