Varför en onsdag?

En del har säkert reagerat över att jag använder onsdagar som signal för att ta ny position. Mitt bland allt resonemang om placeringsstrategi, position sizing och exits så verkar Onsdagsfonden gå in i marknaden på en höft. Är det verkligen seriöst?

Ja, det är i högsta grad seriöst! Som jag tidigare skrivit så anser jag att entry-delen av en placeringsstrategi, alltså de regler man sätter upp för att ta en position i marknaden, är den minst viktiga. Trots alla hoppingivande böcker som skrivits om superindikatorer och fantastiska resultat så är realiteten den att de allra flesta indikatorer ger köp- och säljsignaler med en högst modest träffsäkerhet. Trendföljande indikatorer som glidande medelvärden, MACD etc ger signaler som ligger på runt 40-50%, d.v.s. i nivå med slantsingling. Visst kan det finnas indikatorer som ligger på en högre träffsäkerhet, men dessa uppstår då i gengäld mer sällan och är därför svårare att handla på. Tricket ligger inte att hitta den bästa metoden att avgöra när man ska kliva in på marknaden, utan om att hantera utfallet den ger på bästa sätt.

Marknadsföringen av ”topp-presterande” system för börsen baseras på kurvanpassning och optimering på tidigare data. Om du fått för dig att köpa ett sådant system finner du snart att det inte alls ger den prestanda du fått dig förespeglat. En annan viktigt anledning till att dessa system inte fungerar är att de inte är anpassade för din personlighet, kompetens, kapital och miljö.

För att få en fungerande placeringsstrategi krävs det att man först utgår från vilka mål man har med det och sedan designar ett koncept som passar det. För Onsdagsfonden är det upprepade positioner i trendens riktning, som alla får ganska gott om utrymme att utvecklas (=vida stoploss). 

I mina ögon har jag en bra metod för att analysera trendläget i och med min trendindikator. Den ger entydigt besked om trenden är upp, ned eller obestämbar. Med andra ord så har jag en vettig setup, anpassad till mitt koncept. Sedan finns det en mängd entry-signaler att välja på: skärande medelvärden, break-outs, oscillatorer etc. Men ingen av dem ger som sagt en särskilt imponerande träffsäkerhet. Därför kändes det som slöseri med resurser att brottas med parameterinställningar. Jag har heller ingen tro på att jag ska kunna utveckla en indikator som slår beprövade tekniker. Därför valde jag helt sonika att göra det så enkelt som möjligt: beslut om positioner varje onsdag beroende på vad trendindikatorn säger. På så sätt undviker jag alla möjligheter till optimering eller kurvanpassning, fällor som man annars lätt hamnar i. Förvisso har jag på skoj testat olika dagar att ta position, men det har inte givit någon signifikant skillnad… 🙂

När beslut om position väl är fattat varje onsdag så kliver de övriga delarna i placeringsstrategin in och ser till att jag utnyttjar kapitalet effektivt (position sizing), att jag begränsar och kontrollerar min risk (stoploss) och att jag låter vinsterna växa (exits). Summan av alla dessa delar är oerhört mycket mer betydelsefulla än en enskild köp/sälj-signalgenerator.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

5 thoughts on “Varför en onsdag?

  1. Intressant att följa ditt resonemang. Jag analyserar kontinuerligt mitt eget trading-beteende och just nu funderar jag mycket kring exit-strategi. Jag har nämligen märkt att jag har hög träffsäkerhet i entry-signalerna. Dvs jag är ganska restriktiv och ofta går instrumentet precis som jag förutspått.

    Mitt problem är att hantera innehavet efter köpet. Jag har råkat ut både för att kursen dragit iväg ännu mer efter en exit, eller att jag väntat för länge och så har kursen rekylerat tillbaka.

    Min analys just nu är att tydliggöra målet med en trade för sig själv innan entry och hålla sig stenhårt till det. Att köra ”Jag köper nu och sen väntar jag och ser” är allt för farligt för mig.

  2. Tack för din kommentar. Intressant att du har en träffsäker entrygenerator, det ger ju möjligheter som jag inte har. En vanlig teknik är ju att tillämpa vinstmål, så att man säljer direkt kursen nått upp till en på förhand bestämd nivå. Man kan också tänka sig att du kan använda riktigt snäva stoploss/exits då du har så god träffsäkerhet. Eller så kan du identifiera ett område dit du tror att kursen kan gå, och när den kommit dit så kan du applicera en riktigt snäv exit.

    Exits är en otroligt viktig del av trading, som många underskattar grovt.

  3. Jag tycker att exits är betydligt lättare att hantera än entries eftersom du då har en fast referenspunkt, din entry. Då kan du lättare bedömma din risk utifrån den. Säljer du i onödan har du alltid förmånen att kunna gå in igen om dina entry-krav fortfarande är på plats.

    När du köper kan du bara hålla tummarna och hoppas på att marknaden tycker som du, att priset ska gå upp.

  4. Håller med om att det är betydligt svårare att veta när man ska göra optimal exit än entry. Lämpliga exit-metoder kan ju vara allt från fasta profit-targets till trailande stoplossar.

    Skulle säga att det är money-management som avgör om en strategi är vinstgivande eller ej. Med rätt MM på plats kan man ta ett enkel moving-average/momentum entrygenerator och göra det till något bra och vinstgivande.

  5. wst: Om du med money management inkluderar exits, risk/reward och position sizing så håller jag med dig helt och hållet!

Kommentera

