Lära sig av erfarenheten

Jag är missnöjd med hur Onsdagsfondens placeringsstrategi fungerade under juli, då en mycket god värdeutveckling snabbt smälte samman till en mer medioker. Man måste ju alltid kritiskt granska resultat och vara beredd att omvärdera och modifiera sina metoder, samtidigt som man inte heller får ändra dem för ofta. För att kunna mäta prestandan i en placeringsstrategi krävs det ju en viss tid. Men den drawdown som fonden drabbades av var för kraftig för att inte göra något åt.

Slutsatserna jag dragit av min analys är att Onsdagsfonden tar en något för hög risk per position, samt att exitstrategin är för ”slapp” med tanke på att fonden tar positioner ganska aggressivt. Därför inför jag följande förändringar:

  • I varje position får nu max 2,0% av fondvärdet riskeras (tidigare 2,5%).
  • När vinsten i en position uppnått 2,0 * R så avyttras positionen. R är den initiala risken, alltså skillnaden mellan ingångskurs och första stoploss.

Som synes så är jag inte inne och pillar med inställningar för trendindikatorn som entrysignal, utan skruvar på de viktigare komponenterna som position sizing och exits. Det är här man får störst utväxling.

4 thoughts on “Lära sig av erfarenheten

  1. Vad ligger bakom beslutet att avyttra hela pos vid 2xR? Varför inte t.ex. halva pos? Let your profits run…

  2. Mycket bra och relevant fråga! Visst är hela min strategi uppbyggd kring ”cut your losses short” och ”let your profits run”. Men i och med att jag har en så pass aggressiv entrysignal, för att vara trendföljare, så var det tidigare exit-villkoret för slappt. Tanken med att avyttra vid 2 * R är att då har jag uppnått målet med att ta hem en vinst som är dubbelt så stor som den risk jag tog. Skulle sedan index fortsätta i trendens riktning så vet jag ju att jag kommande onsdag tar en ny position som jag kan låta komma upp i en 2R -vinst och så vidare.

    Min ursprungliga exit-teknik var mer anpassad för ett trendföljande system där man siktar på några riktigt stora vinnare och därför behöver ge vinstpositioner utrymme att utvecklas.

    Ett alternativ till att sätta upp ett fast prismål är att snäva till stoplossen efter att en viss vinstnivå upnåtts. Så hade jag det också först, men då satt jag i juli med ett antal korta positioner med god utveckling, men som sammantaget backade väldigt kraftigt vid ett par dagars börsuppgång. Den värdeminskningen kändes oacceptabel, och givet den frekvens med vilken jag tar positioner så tror jag att den nya exiten kommer att passa mycket bättre.

    Att avyttra delar av en position är en teknik som jag inte tror på alls. Jag har testat det tidigare och funnit att den drar ned resultatet rejält. Det går stick i stäv med att låta vinsterna växa.

  3. Trevligt att du tänker på Onsdagsfonden..! 🙂

    Skämt åsido så var det förstås en riktigt dålig utveckling under juli, men jag har också varit tydlig med att man får tåla svängningar och att det är årsavkastningen som räknas. Men så stor värdeminskning som det blev vill jag inte se, och därför kände jag att det var läge att vidta åtgärder.

    Orsaken var att jag hade alltför många positioner som alla påverkades negativ när börsen gick upp kraftigt på kort tid. Man kan tänka sig att angripa problemet på några olika sätt. Ett är att inte tillåta fullt så många positioner samtidigt, ett annat är att ta hem vinster lite snabbare. Nu har jag valt det senare alterntivet, möjligen kommer jag att kombinera det med att begränsa antalet positioner.

Kommentera

