I betraktarens öga

En intressant del av det mänskliga psyket är viljan att alltid ha rätt och att försöka hitta mönster. Det gäller inte minst inom finansvärlden, där det finns gott om så kallade tekniska analytiker som utifrån gammal kursdata försöker hitta mönster och samband som ska tala om hur börsen kommer att gå framöver. Jag har själv fuskat en hel del inom det området, men förkastat det mesta. Inte för att jag tycker att allt är rappakalja, utan för att beslutet om att ta en position inte är det viktigaste. Som jag skrivit om flera gånger tidigare finns det all anledning att lägga kraft på det man kan styra: exits, position sizing, val av instrument etc. Därmed inte sagt att entrysignalen inte är viktig, men den är inte allt, vilket man gärna förleds att tro när finansnissarna ger råd. När såg du senast en analytiker, mäklarhus eller ett marknadsbrev som rekommenderar köp också skriva ut stop loss, vinstmål och hur mycket man bör satsa..?

Ett problem med teknisk analys, precis som för fundamental analys, är att slutsatserna man drar beror helt och hållet på vem som gör analysen. En artikel i Dagens Industri visar detta med all tydlighet, där Dawid Myslinski från Redeye gör sin tolkning. Det är väldigt intressant att studera kommentarerna, som handlar om allt från att tekniska analys (TA) bara är hokus-pokus till att Dawid räknat eller tolkat fel.

Att presentera sådana här artiklar är förstås medvetet populistiskt, man masserar några mentala ”erogena zoner”. I mina ögon har sådana här resonemang ingen signifikans för de placeringar man gör. Väldigt få, om än någon har över tiden särskilt god träffsäkerhet om hur börsen ska gå de närmaste månaderna. Det vettigaste man kan göra är att utgå från att man inte gissar bättre än slumpen och anpassa sin handlingsplan efter det. Med andra ord, köper man aktier eller en fonder så är sannolikheten att de ska utvecklas väl bara omkring 50%. Då gäller det att snabbt kliva av de köp som utvecklas dåligt och låta vinsterna växa i de köp som går bra.

Till sist konstaterar jag att börsen gör en fullt naturlig rekyl idag, men att avståndet till exits för Onsdagsfonden fortfarande är betryggande. Fonden kommer idag att ta ytterligare en position genom att sälja CFD-kontrakt, eftersom trendindikatorn fortfarande signalerar nedtrend och det är onsdag! Återstår att se om den positionen utvecklas positivt eller inte.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

2 thoughts on “I betraktarens öga

  1. Jag håller med om ditt resonemang kring teknisk analys. Slutsatsen däremot påminner lite väl mycket om ”Let your profits run and cut your losses short”, vilket är ungefär samma sak som att gissa åt vilket håll det ska fortsätta utifrån ett historiskt mönster. I den urusla boken ”Market Wizards” (Schwager) upprepas rådet in absurdum av alla stora traders från Michael Marcus till Paul Tudor Jones.

    Visst ska man ta en riktigt noggrann titt på sina placeringar för att förstå vad som gör att de går rätt eller fel, men att gå så långt som att bara vara en trendföljare är i mina ögon helt fel. Warren Buffet gör t.ex. gärna precis tvärtom och det är även min investeringsstil. Köp när andra säljer, förutsatt att du är säker på din sak.

  2. Tack för din kommentar! Har all respekt för att du har en annan strategi än jag och inte tycker att trendföljning är något att ha. Det finns plats för alla typer av aktörer på marknaden turligt nog! 🙂

    Buffet är ju en ledstjärna för många, och visst är det svårt att låta bli att imponeras av hans resultat. Därmed inte sagt att hans metoder är den sanna vägen til framgång, för det krävs att man klarar av att handla enligt den plan man lagt upp.

    För min del passar trendföljning utmärkt. Som jag ser det ger det mig ca 50% chans att etablera en lyckad position. Jag kunde då förstås lika gärna ha singlat slant, men trendföljningen ger mig ett strukturerat sätt att gå in på marknaden. Sedan kapar jag snabbt förlorare och låter vinnare växa, så att jag når mitt uppsatta mål. Det är inte att gissa om marknaden utan att agera baserat på vad som händer. Cut your losses short och let your profits run handlar först och främst om exits och position sizing.

    I mina ögon är det inte viktigaste är när du tar position utan hur du förvaltar den och hur stor du låter den vara. Om man sedan är trendföljare eller mer långsiktig spelar mindre roll i det avseendet.

    Jag har också läst Market Wizards och kan inte hålla med om att den är usel. Jag fann det intressant att läsa om hur framgångsrika traders gör och vad de har för riktlinjer för sin strategi.

    Tar gärna del av dina argument om varför trendföljning är helt fel.

Kommentera

