När tar man hem vinster?

En ytterst viktig komponent i en placeringsstrategi är att bestämma när man ska ta hem en vinst, att ha en metod för exits. Gör man det för tidigt riskerar man att missa uppgången i en lång upptrend, gör man det för sent så kan en pappersvinst sluta med ett högst mediokert plus.

Som alltid gäller att exits ska designas med hänsyn till övriga delar i strategin. För mig som trendföljande placerare är det viktigt att ge positionerna utrymme att röra sig och inte ta hem vinster för tidigt. En paradox är att för att ha chansen att hänga med på större vinst så måste jag vara beredd att förlora en del av vinsten.

För Onsdagsfonden så har jag en exitmodell där jag använder mig av en glidande exit. Den aktiveras i samma ögonblick som jag tar positionen och blir då min initiala exit eller stop loss. I takt med att kursen utvecklas i en för positionen förmånlig riktning så flyttas exiten upp (eller ned), men endast i den riktning som är positiv för positionen. Jag flyttar alltså aldrig ned en exit om jag köpt en aktie eller ett index. Den kommer att stå still eller flyttas upp.

Jag räknar med att min strategi för att ta position (entry) i 50% av fallen ger ett positivt resultat, d.v.s. kursen rör sig på ett sätt som är fördelaktigt. Jag vet ju alltid vad min initiala risk, R, är. Därför inser jag att jag måste satsa på vinster som minst är två gånger den initiala risken, eller 2 R. Detta sätt att tänka i risk/reward var för mig helt banbrytande och gör att jag inte längre tänker så mycket på aktien/indexets pris, utan fokuserar på risk och möjlig vinst. Återigen har jag Van Tharp att tacka för detta! 🙂

När jag uppnått en vinst på 2 R så kommer jag att snäva till exiten så att jag ger upp mindre del av vinsten innan jag stänger positionen. Vid en vinst på 3 R snävar jag till exiten ytterligare. Att komma upp i en vinst på 3 R kan kräva en rätt god utveckling. De positioner jag tagit hittills i Onsdagsfonden har utvecklats väl, men är fortfarande strax under 2 R. Det är ju beroende av vad R är. en högre volatilitet när jag tar positionen ger ett högre värde på R. Det vore frestande att stänga positionerna nu när jag har en fin vinst, men då skulle jag som sagt löpa risken att den negativa trenden fortsätter ännu ett tag och ge upp chanserna till större vinster. Så jag följer strategin och är fullt införstådd med att upparbetade vinster kan komma att minskas en hel del. Det är ett pris jag är villig att betala, och jag kan på detta sätt lämna känslorna utanför placeringsbesluten.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

2 thoughts on “När tar man hem vinster?

  1. Ja, om man är beredd att offra en del av upparbetad vinst för att låta den växa så är det som du säger, klockrent. Sedan får man anpassa exiten efter övriga placeringsstrategin. Ju längre tidsperspektiv och större uthållighet med en position, desto längre ifrån kursen sätter man exiten, och vice versa. Har man relativt snäva exits så är det viktigt att man har en strategi som gör det möjligt att komma in i en aktie igen.

Kommentera

