Går det för bra?

Jag startade Onsdagsfonden när börsen var på väg ned och fallet har verkligen accentuerats de senaste dagarna. Fondresultatet har därmed verkligen fått en strålande utveckling på kort tid, men jag känner att det är otroligt viktigt att inta en ödmjuk inställning. Det är inte bara tur och inte bara skicklighet, utan mest en tillfällighet att börsen fortsatte i en markant nedåtriktad trend vartefter jag tagit positioner. Det är i tydliga trender som fonden ska gå bäst och det gör den nu. Det hade lika gärna kunnat vara ett läge där börsen rört sig försiktigt eller fram och tillbaka.

Vad som är riktigt viktigt är att alltid följa upp resultaten med ett kritiskt öga. Dagsutvecklingen ska man inte dra några växlar på, det kan som jag skrivit tidigare svänga ordentligt inom marknadsbruset. Mer betydelsefullt är att se hur risknivån ter sig i takt med att fler positioner tas. Just nu har jag tre positioner som tillsammans gör att fondvärdet svänger påtagligt i takt med att börsen gör det. Svängningar är ju lika med risk, men en viss risknivå måste jag och är jag beredd att acceptera för att nå resultat. Jag har ju regeln om att max riskera 2,5% av kapitalet per position och max 7,5% av kapitalet totalt. I och med att börsen utvecklats i en för positionerna gynnsam riktning så har risken i fonden snabbt sjunkit efter varje position.

Naturligtvis är det roligt idag när fonden ökar med dryga 5% i värde när OMXS30 sjunker med 3,3%, men lika tråkigt kommer det att vara när index går upp. Placeringsstrategin gör att jag kan hålla känslorna utanför, men det finns all anledning att fortlöpande utvärdera utvecklingen och svängningarna och kanske skruva på vissa parametrar vid behov. Spontant känner jag redan nu att fonden kanske tar något för stor risk per position och även totalt. Det är en följd av att jag använder relativt litet kapital; hade jag haft större kapital eller förvaltat andras pengar i en ”riktig” fond hade nivåerna definitivt varit lägre.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,