Vad är risk?

När man läser om aktier och fonder så återkommer ofta begreppet risk. Man ska sprida sina risker, hög risk ger chans till hög avkastning, högriskfonder etc. Fondbolagens Förening har gett ut en PDF som jag tycker ger en god översikt av riskbegreppet. Jag ska återkomma med mätning av Onsdagsfondens risk när vi kommit en bit längre på vägen.

I min trading/investering är risk något väldigt konkret. Det är den andel av kapitalet jag är beredd att förlora i varje position. Som jag tidigare skrivit så tillåter jag en position att riskera 2,5% av fondkapitalet. Risken mäter jag i avståndet mellan ingångskurs och stoppkurs. Om kursen utvecklas positivt för positionen så kommer risken att minska för att sedan bli till 0 när stoppen ligger ovanför/nedanför ingångskursen beroende på om det är en lång eller kort position.

Det är förstås inte säkert att jag har exakt den risk jag räknar med, beroende på att om en stopp aktiveras så kanske jag inte kommer ut på den kurs jag angivit. Det kan ju vara en kraftig uppgång eller nedgång på börsen den dagen. Vissa CFD-mäklare erbjuder så kallade garanterade stop loss, men bara under vissa villkor och de är förknippade med en extra avgift. På längre sikt bedömer jag ändå att det kommer att jämna ut sig och att min riskberäkning är tillräckligt bra för att styra storleken på positionerna.

Alexander Elder, en annan känd tradingguru, har beskrivit riskhantering för en trader som att det gäller att skydda sig mot både hajar och pirayor. Blir man attackerad av en haj så kan det räcka med ett hugg om det är tilräckligt kraftfullt. Men även små bett av pirayor kan leda till undergång om de är tillräckligt många i stimmet. Översatt till finansvärlden innebär det att man förutom att begränsa risken för varje position (hajattackerna) också ska sätta ett tak för vilken total risk portföljen ska få ha (pirayastimmet). Summan av alla öppna positioners risk får alltså inte vara för hög.

För onsdagsfonden kommer jag att begränsa den tillåtna totala risken till 7,5% av kapitalet. Med båda dessa riskbegränsningar så får jag ett system där jag kan satsa mer ju bättre det går, men får satsa mindre eller till och med avstå när det går sämre. Ett anti-martingale system således, och sådana system fungerar bra i marknader som inte är fullständigt slumpmässiga, t.ex. en trendande börs.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,, ,,

Kommentera

