Första uppföljningen

Börsen tar ett glädjeskutt upp och min korta position minskar i värde. Jag skulle förstås ljuga om jag sa en dags utveckling inte påverkar mig, självklart hade det varit roligare med en flygande start för fonden. Men mitt mål är att lämna känslorna utanför och ta förluster med samma disciplin som vinster. Därför försöker jag låta bli att känna glädje eller sorg över börsens svängningar, utan fokusera på vad som händer och agera därefter.

Även i en tydlig trend så kommer det ju att finnas mer eller mindre långvariga rekyler, och ibland kommer man att råka ut för det faktum att det man trodde var en tydlig trend i själva verket inte alls var så tydligt, eller att man i värsta fall placerade strax innan ett trendbrott. Det är då det är så viktigt med position sizing och stoppar, så att man inte dränerar sitt kapital respektive hänger kvar i förlustgivande positioner.

Det känns rätt skönt att inte behöva sitta och ”önska ned” börsen bara för att jag skulle tjäna på det, utan istället veta att går det mig emot så vet jag exakt när jag ska kliva av och sedan satsa på nya tåg.

Om strategin leder till förväntade positiva resultat eller inte är omöjligt att utvärdera förrän det gått åtminstone tre månader som jag skrivit tidigare.

 Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentera

