Vägen till framgång

Jag har under ett antal år ägnat mig åt trading på fritiden, och under kortare perioder varit aktiv på heltid. Ibland gick det riktigt bra, men av och till så gick utvecklingen mig emot och en enstaka förlust kunde erodera flera månaders vinster. För några år sedan kände jag att det var dags för en förändring och bestämde mig för att lyssna på framgångsrika traders och lära mig hur de gjorde. Det har gett mig en hel del, men jag har också insett att om man ska bli framgångsrik inom trading/investering så måste man hitta ett koncept som passar en själv och sätta upp mål som är realistiska för ens förutsättningar och möjligheter.

En av de bästa teoretikerna inom området att utveckla metoder som passar dig är i mitt tycke tradingcoachen Van Tharp. Jag kan varmt rekommendera hans bok ”Trading your way to financial freedom”. En hemsk titel, men innehållet är vasst och spänner över allt från psykologi till omkullkastande av föreställningar som att det bara gäller att hitta den perfekta metoden att hitta vinnare.

Van Tharpe fick mig att ifrågasätta allt arbete inom börs och finans som jag bedrivit dittills, och verkligen utveckla en tradingmodell som passade mig och mina mål. Den modellen har jag nu förädlat till onsdagsfonden! 

Kärnan i Van Tharps resonemang, om man undantar de psykologiska faktorer han lyfter fram som viktiga att vara observant på, är att det inte är sättet man tar sina positioner på som avgör hur framgångsrik man blir på aktiemarknaden, utan hur man hanterar prisförändringarna när man väl tagit positionen. Att gissa sig fram till ett bra köpläge och sedan hoppas att det går bra är en klart undermålig strategi jämfört med en mer systematisk tradingansats där man tillämpar genomtänkta metoder för när man tar en position, hur mycket man ska satsa, och när man ska kliva av.

Van Tharps sajt är www.iitm.com. Rekommenderas!

2 thoughts on “Vägen till framgång

  1. Ja, de tar upp saker som känns självklara när man läser dem men som är väldigt ovanligt i andra böcker om trading och investering. Faktorer som psykologi och hur man förvaltar sina innehav betyder väldigt mycket mer än jakten på den bästa metoden att välja timing för att köpa eller sälja.

Kommentera

