Första onsdagen

Idag var det alltså det första tillfället då modellen kunde ha tagit en position, men med nuvarande trendläge så är det vare sig köp- eller säljläge. Inför nästa onsdag ser det ut som att det blir en kort position, alltså en position som går bra när börsen går ned. Detta förutsatt att börsen inte gör ett ryck uppåt förstås.

Det var en riktigt tråkig dag på börsen, även om stängningen gjordes en bra bit över dagslägsta. Läser man analyserna över varför börsen går si eller så under en dag inser man snart att kursutvecklingen under en dag handlar om marknadens ”brus”. Kurserna rör sig beroende på marknadsaktörernas girighet, rädsla och flockbeteende. Under en dag är det svårt att se den större bilden och enstaka stora marknadsaktörer kan påverka kurserna påtagligt. Ser man utvecklingen i ett lite större perspektiv är det alltid enklare att se det nuvarande trendläget, och det är det jag försöker utnyttja.

Kortsiktiga spekulanter som daytraders eller swingtraders kämpar i ett brus och mot gigantiska motspelare mätt i penningkraft. Inte konstigt att 95% av daytraders i en amerikansk undersökning för några år sedan gick med förlust över tiden.

2 thoughts on “Första onsdagen

  1. Vad som fungerar för mig behöver inte fungera för andra. Min modell gör inte anspråk på att vara det perfekta svaret på gåtan om när man ska köpa och sälja. Däremot så tror och hoppas jag att den över tiden ska ge en bra avkastning.

    Vad jag kan säga är att jag lägger väldigt lite fokus på köp/säljsignaler, utan bryr mig mer om algoritmer som anger hur mycket jag ska satsa i varje position och när jag ska kliva av.

    Jag kommer att gå in lite mer i detalj om modellen i kommande inlägg.

Kommentera

