Förvaltningsavgift kontra provision

Förutom de absurda intäkterna i form av förvaltningsavgifter, som inte har någon som helst verklighetsanknytning till faktiska kostnader och normala vinstkrav, så bär det mig emot att betala för något som gör att mitt kapital minskar i värde. Bankerna hävdar ju att det krävs pengar för att deras aktiva förvaltning ska ge resultat. Trots detta så gick 78% av de 50 största fonderna i Sverige sämre än sitt jämförelseindex, enligt E24: http://www.e24.se/pengar24/aktierfonder/artikel_223507.e24

Vi betalar dyrt för dålig kvalitet!

Jag är en varm anhängare av provisionsbaserade intäkter. Gör man ett bra jobb ska man få bra betalt, blir det dåligt blir det inga pengar. En fond som jag skulle driva skulle ha 0% i förvaltningsavgift och 20% i provision på indragen vinst. Jag roade mig med att göra en jämförelse mellan en vanlig fond och onsdagsfonden skulle se ut över 10 år med identiska avkastningar. Resultatet ser ni nedan. Om fonderna skulle ha givit 10% avkastning varje år hade den provisionsbaserade avgiften blivit ca 700 kr högre, men det är inte ett särskilt troligt utfall.

Intressant att onsdagsfondens avgifter ger en billigare fond även räknat med samma avkastning som en aktiefond. Sedan tillkommer ju den huvudsakliga poängen, nämligen att onsdagsfonden ska generera positiva resultat även i börsnedgång!

Kommentera

