Onsdagsfonden

Placeringar med sunt förnuft

Konsten att välja fonder

När det gäller konsten att välja fonder förefaller en majoritet av experter framhålla vikten av att välja den bästa fonden och att göra det i rätt tid. Min åsikt är att det är viktigare att välja rätt marknad. Vilken fond man sedan väljer är sekundärt. Tajmningen spelar förvisso roll, men det viktigaste är att man har regler för när man kliver ur för att begränsa förlust eller ta hem vinst. Många rådgivare lever efter strategin att byta till de fonder som den senaste tiden gått bäst, och det är ju en variant av trendföljande strategi. Jag föredrar att välja marknader som går bra och låta fondvalet styras av det. Då vet jag vad jag köper och varför.

Jag har ingen magisk kristallkula för att plocka ut russinen ur den jättelika fondkakan. Helst hade jag använt mig av indexfonder för alla marknader, men det finns tyvärr inte att tillgå i PPM-systemet. Därför förlitar jag mig bland annat på den bedömning som Morningstar gör. Deras rating garanterar förstås inte att fonden kommer att göra ett bra resultat framöver, men man får en bra bild av hur framgångsrikt de historiskt lyckats balansera avkastning och risknivå inom den kategori de tillhör. Sedan tittar jag också på hur pass väl fonderna följt sitt jämförelseindex. Visst kan man argumentera för att aktivt förvaltade fonder inte alls ska följa index utan hitta sin egen väg. Sanningen är dock den att de flesta över tid har svårt att slå sina jämförelseindex, och så vill jag som sagt ha en stark koppling mellan fonden och den marknad den handlar på. Därför föredrar jag fonder som utvecklas i paritet med index.

För Onsdagsfonden PPM har jag valt marknader och fonder enligt nedan. Synpunkter är som alltid varmt välkomna, kanske någon har ett guldkorn till fond som jag missat. De lila graferna visar fondutvecklingen, orange/blått är Morningstars jämförelseindex.

Brasilien

Bild från Morningstar

I PPM:s fondutbud finns det bara två renodlade Brasilien-fonder: FIM Brazil och UBS Lux Equity Brazil. Ingen av dem har lyckats särskilt bra jämfört med sina jämförelseindex. Därför väljer jag att välja den bästa Latinamerikafonden enligt Morningstar: CAAM Funds Latin America Equities. Enligt PPM:s fondfaktasida hade den i höstas 74% av kapitalet placerat i brasilianska aktier, vilket räcker för att jag ska se den som en god representant för utvecklingen på den brasilianska börsen.

Ryssland

Bild från Morningstar

Det är trångt i betygstoppen vad gäller ryska aktiefonder i PPM. Högst upp kommer HQ Rysslandsfond, som blir mitt val.

Indien

Bland Indien-fonder är det Aberdeen Global Indian Equity som får högst betyg. Dock blir jag besviken när jag ser fondens utveckling gentemot jämförelseindexet. Det är stora avvikelser, och mest åt det negativa hållet. I ett väldigt jämnt lopp, där jag tycker samtliga fonder underpresterar över tiden väljer jag här istället Nordea Indienfond, som i vart följer index rätt väl och har en tilltalande låg avgift.

Kina

Bild från Morningstar

Morningstar delar in Kina-fonder i två kategorier: Kina respektive Kina- och närliggande. Det bästa betyget får fonden First State Greater China som har imponerande historik. Den placerar förutom i Kina också i Hong Kong och Taiwan, som ju har starka band sinsemellan.

Sverige

Bild från Morningstar

Det är för mig en principsak att välja fonder med så låg förvaltningsavgift som möjligt när deras historik är likartad. Det gör att Avanza Zero är det logiska valet, särskilt som det ju också är en indexfond för OMXS30.

”Parkeringsfond”

I tider då börstrenden inte pekar uppåt ska man hålla sig utanför och placera i annat. Onsdagsfonden PPM ska hela tiden vara beredd att köpa andelar när trenden väl vänder upp, så därför blir det meningslöst och onödigt riskfyllt att jaga avkastning  i diverse obligations- och företagshypotekfonder. För att få en säker avkastning och möjlighet att snabbt kliva av är korträntefond det enda alternativet, då man inte får ha PPM-pengar på vanligt konto.

Av de sex penningmarknadsfonder som får högst rating av Morningstar väljer jag AMF Räntefond Kort. Den har gett högst avkastning de senaste fem åren och har lägst avgift av de sex.

16 december 2009 - Posted by | Onsdagsfonden PPM, Strategi

3 kommentarer »

  1. hej igen
    detta är ju intressant och jag noterar att jag har åtminstone 2 av dessa fonder. Hur fördelar du dessa 5 fonder,, är det 20 % per fond eller har du annan fördelning?

    Kommentar av Lars | 16 december 2009 | Svara

  2. Hej Lars,

    Generellt tycker jag att det är en för trubbig metod att använda en fast indelning av kapitalet, exempelvis 20% per marknad. Men placeringsstrategin för Onsdagsfonden PPM vill jag hålla enkel, och därför gör jag just en sådan uppdelning. Varje marknad får alltså från början 20% av kapitalet, men sedan fördelas nya insättningar efter marknadernas del av det totala kapitalet. Har det gått väldigt bra för den ryska fonden så kommer den alltså att få en större andel än 20% av nya PPM-pengar. Det är ett sätt att ”belöna framgång”. Tanken är satsa mer i de marknader som går bra, och mindre i de som står still eller backar. Det är en väldigt bra grundprincip för fördelning, enligt mitt sätt att se.

    Man skulle förvisso kunna tänka sig att från början vikta fördelningen så att en marknad man tror mer på får större andel, och en marknad man tror mindre på eller bedömer som riskfylld får en mindre andel. Men att följa trenden är en av grundstenarna i strategin och då spelar det mindre roll om en marknad går upp eller ned, det viktiga är att den rör sig i hyggligt långvariga trender. Med mina regler för att begränsa förluster och ta hem vinster ser jag inte till exempel Brasilien som en mer riskabel marknad än Sverige, även om man naturligtvis får leva med kraftigare svängningar på mindre utvecklade marknader.

    Kommentar av hipshot | 16 december 2009 | Svara

  3. […] För 2011 har jag inlett med följande beställning till PPM, baserat på att börserna i Sverige, Ryssland, Indien och Brasilien befinner sig i en positiv trend enligt min trendindikator. Jag har ett något ändrat fondval jämfört med det ursprungliga. […]

    Pingback av Ta tag i dina PPM-pengar « Onsdagsfonden | 03 januari 2011 | Svara


Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 192 andra följare

